Jak planować długodystansowe wyprawy rowerowe solo i z przyjaciółmi

długodystansowe wyprawy rowerowe

W naszym kraju sezon rowerowy zaczyna się w długi majowy weekend i kończy zwykle w połowie października. W tym czasie mamy do dyspozycji dobrą pogodę i długi dzień. Najlepszym sposobem na wykorzystanie wszystkich tych atutów jest wyprawa rowerowa. W Polsce są tysiące tras oraz atrakcyjnych miejsc do odwiedzenia. Aby każda wyprawa na dwóch kółkach była podróżą życia, trzeba się do niej odpowiednio przygotować.

Coraz więcej Polaków uprawia turystykę rowerową. Chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, a rozwijająca się infrastruktura zachęca do aktywności. W naszym kraju jest wiele miejsc niezwykle atrakcyjnych, do których można dojechać rowerem, odwiedzając po drodze równie piękne zakątki. Najlepiej szczegółowo zaplanować wielodniową podróż rowerem, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

Planowanie wyprawy

Obowiązkowo planowanie wielodniowej wyprawy rowerowej zaczynamy od wyboru trasy i terminu podróży. Warto ocenić swoją kondycję fizyczną, aby określić, ile kilometrów jesteśmy w stanie przejechać rowerem w ciągu dnia. W rachunku uwzględniamy poziom trudności szlaku oraz prognozę pogody.

Najlepiej podzielić trasę na dzienne odcinki, z zaplanowanymi miejscami noclegowymi. Można skorzystać z pól namiotowych, schronisk, gospodarstw agroturystycznych czy pensjonatów. Dla pewności zarezerwuj noclegi telefonicznie lub przez internet.

Podział etapu

W fazie planowania podróży należy wyznaczyć maksymalny dystans do pokonania w jeden dzień. Wszystko zależy od tego, jaką nawierzchnią jedziemy, co chcemy zobaczyć po drodze i czy rower traktujemy jako formę aktywnego wypoczynku, czy mamy ambicje sportowe i chcemy pokonać trasę jak najszybciej.

Doświadczeni organizatorzy rowerowych wypraw radzą, aby wyznaczać nie więcej niż 50 km dziennie. Pokonanie tego dystansu nie powinno stanowić żadnego problemu nawet dla średniozaawansowanego cyklisty. Zawsze przydaje się wzajemna motywacja, aby zachęcić do pedałowania mniej doświadczonych rowerzystów. W sumie to niewiele wysiłku, a jest czas na różne przyjemności: postój co 10 km, pogawędkę z lokalsami czy zdjęcie w pięknej okolicy.

Wybór noclegów

Wśród rowerzystów nie brakuje osób ceniących bezpośrednie obcowanie z naturą bez pośrednictwa innego człowieka. Dla nich najbardziej atrakcyjny będzie nocleg na dziko. Wcześniej należy jednak sprawdzić, czy jest to dozwolone w danej okolicy. Dzięki nocowaniu na łonie natury możemy zmniejszyć koszty podróży, nie musimy też zbaczać z trasy w poszukiwaniu pola namiotowego czy innego noclegu.

Polskie prawo zabrania biwakowania poza miejscami do tego wyznaczonymi, a rozbicie namiotu w lesie jest formą biwakowania, więc grozi nam mandat. Jednak w wielu lasach są wyznaczone miejsca, gdzie można nocować legalnie. W ostatnim czasie Lasy Państwowe uruchomiły program pilotażowy, który wyznaczył specjalne obszary do spędzania wolnego czasu na dziko. Wybierając się w długą podróż na rowerze, na dedykowanej stronie internetowej można sprawdzić, czy akurat znajdujemy się blisko takiego miejsca.

Bezpieczeństwo w trasie

Planując długą podróż rowerem, nie można zapominać o kwestiach bezpieczeństwa. Przed wyjazdem trzeba obowiązkowo wykupić ubezpieczenie turystyczne, szczególnie gdy planujesz podróż za granicę. Upewnij się, że polisa obejmuje kolarstwo. Zaopatrz się w podręczną apteczkę pierwszej pomocy oraz naucz podstawowych zasad udzielania pomocy przedmedycznej.

Mapy i nawigacja

Przed podróżą rowerem powinniśmy zaopatrzyć się w szczegółowe mapy turystyczne regionu. Są sytuacje, gdy papierowa mapa może okazać się niezbędna. Oczywiście, należy zainstalować aplikację na smartfony, która ułatwi zaplanowanie trasy z uwzględnieniem rodzaju nawierzchni i poziomu trudności. Wgraj mapy na telefon lub GPS, by móc z nich korzystać bez dostępu do internetu. Można również kupić urządzenia GPS do nawigacji.

Do wyboru jest kilkanaście aplikacji z podobnymi funkcjami i przejrzystym interfejsem. Nawet gdyby część z tych programów była płatna, to darmowa wersja dla amatora powinna wystarczyć. Aplikacje śledzą lokalizację danej osoby i na tej podstawie określają przebyty dystans oraz tempo jego pokonywania. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, ile czasu spędziliśmy na rowerze oraz poznać swoje wyniki.

Organizacja bagażu

Komfort podróżowania zależy w dużej mierze od bagażu, jaki przewozimy na swoim jednośladzie. Możemy podróżować z sakwami, namiotem i pełnym ekwipunkiem. W takich warunkach jesteśmy zupełnie niezależni, gdyż wszystko co potrzebne mamy ze sobą. Ale kilkanaście kilogramów bagażu oznacza spory wysiłek do pokonania na trasie.

Drugą opcją jest bikepacking, czyli zapakowanie na ramie roweru wyłącznie przedmiotów niezbędnych. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielki ciężar bagażu i przez to lekka jazda, ale za cenę mniejszego komfortu po zakończeniu jazdy. Można także podróżować bez obciążenia, organizując wyprawę z osobnym transportem bagaży samochodem na miejsce docelowe lub tranzytowe.

Sprzęt awaryjny

Rower powinien być wyposażony w dobre oświetlenie, na które składają się przednia lampa i tylne światło odblaskowe. Warto też zadbać o elementy odblaskowe poprawiające widoczność po zmroku. Przydatne mogą być też akcesoria, takie jak licznik rowerowy, bidon, pompka czy zapięcie rowerowe.

Zestaw podręcznych narzędzi rowerzysty przydatny w razie awarii powinien składać się z kilku podstawowych elementów: skuwacza, pompki, zapasowej dętki i multitoola. W dłuższą podróż zwłaszcza solo warto zabrać klucze, imbusy czy trytki. Jednym z najważniejszych przyrządów warsztatowych rowerzysty jest skuwacz, który sprawdzi się w ciężkiej trasie.

Face 6
Igor Zawisza

Cześć, nazywam się Igor Zawisza i od lat pasjonuję się turystyką rowerową. Na stronie Rowerowy Parczew dzielę się swoimi doświadczeniami z tras rowerowych, poradami dotyczącymi sprzętu oraz pomysłami na wyjątkowe wyprawy. Kocham odkrywać nowe miejsca na rowerze, a także pomagać innym w odnalezieniu idealnej trasy i dopasowaniu roweru do swoich potrzeb. Zapraszam do lektury i wspólnych dyskusji!